"‏اصولگرای تمام" از : آقای ماشاء الله شمس الواعظین


اصولگرای تمام
"ماشاءالله شمس الواعظین "
 آیت الله منتظری یکی از پدران اصلی و معنوی انقلاب اسلامی ایران بود و مبارزات قبل از انقلاب و تلاش های بعد از انقلاب ایشان بر هیچ کس در تاریخ معاصر پوشیده نخواهد ماند. ایشان قبل از انقلاب ، به دلیل مبارزات پیوسته علیه شاه و به دلیل بی عدالتی هایی که از رژیم شاه می‎دید، در برابر آن رژیم ایستاد و سال ها شکنجه و آسیب و تبعید را متحمل شد و نقش مهمی در انقلاب داشت . بعد از انقلاب به تبیین مسأله ولایت فقیه پرداخت و پدر معنوی تئوری ولایت فقیه محسوب می‎شود چرا که چهار جلد کتاب فی ولایة الفقیه آیت الله منتظری ، به لحاظ تحقیق در این زمینه و تاریخچه  ریشه های این الگو، یعنی الگوی ولایت فقیه ، زبانزد همگان است .

این عدالتخواهی و این سطح از مبارزه و این تلاش آیت الله منتظری به قبل از انقلاب ختم نشد، بلکه ایشان پس از انقلاب نیز آن خط مشی را دنبال کرد و این ویژگی منحصر به فرد آیت الله منتظری است که برایش نام ها و ویژگی ها مهم نیستند. آنچه برای ایشان مهم بود اصول و ارزش هایی است که به خاطر آن ، انسان باید جانفشانی و فداکاری کند.

آیت الله منتظری علاوه بر شخصیت مبارز و اجتماعی ، نکته عجیبی که داشت ، این بود که تسلط ایشان بر فقه و اصول و علوم دینی آنقدر زیاد بود که مرحوم آیت الله خویی ایشان را افقه الفقهای عصر خویش نامید و در نتیجه ایشان ، حتی در تئوری ها، سرآمد بسیاری از فقهای حوزه بود. در نتیجه اصلاحات انجام شده به وسیله ایشان در گرو ولایت فقیه و بعد تنزیهاتی که در باب این نظریه انجام دادند باید مورد توجه قرار گیرد و سرمشق بسیاری از طلاب باشد.

زرق و برق های دنیا، آیت الله منتظری را فریب نداد. جاذبه های دنیوی ، ایشان را به سمت اتخاذ رفتارهای ناپسند سوق نداد، جاذبه های قدرت ، ایشان را وسوسه نکرد بلکه آنچه برای ایشان مهم بود پایداری و پایبندی به اصولی بود که برایش مبارزه کرد. ایشان پایبندی به اصول را اصل می‎داند و حفظ نظام را وسیله ای برای حفظ این اصول می‎داند. در هر حال آیت الله منتظری و تشییع پیکر پاک ایشان نشان خواهد داد که تا چه حد، مردم از طریق مشارکت خود در مراسم تشییع ، ایشان را شخصیتی بزرگ و قابل احترام می‎دانند.