"‏عالمی کم نظیر"‏ از : دکتر جلال جلالی زاده

عالمی کم نظیر
"جلال جلالی زاده "
پرداختن به شخصیت هایی که در طول حیات شان خدمات بزرگی را به ملت شان کرده اند کار دشواری است ، به خصوص آنکه در تاریخ ملت ما که اکثر شخصیت های فرهیخته و مبارز در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی شجاعت و درایت شان را به رهبری امام خمینی (ره ) نشان دادند، گفتن از آنها کاری دشوارتر می‎نماید. در اینجا وفات یکی از بزرگمردان جهان اسلام را به تمام آزاداندیشان تسلیت می‎گویم . اگر بخواهم در رابطه با شخصیت و کارهای بزرگی که این عالم فقیه و بزرگوار انجام داده اند صحبتی کنم باید گفت درباره ایشان این بیت صدق می‎کند:

خوشا کسی که نجوید به جز رضایت دوست
چنان کند که بود مورد عنایت دوست
 
به امر خویش نخواهد به جز محبت حق
که این جهان همه هیچ است جز محبت دوست
 
ایشان یکی از اسوه های والا و نمونه ای درخشان از زندگی یک اندیشمند و عالم مسلمان بودند. آیت الله منتظری به آنچه می‎دانست و اعتقاد داشت در طول دوران زندگی خویش عمل می‎کرد. ایشان فردی مبارز، وحدت گرا، اندیشمند و دیندار بودند که دین را به خاطر دنیا قربانی نکردند و این از ویژگی های برجسته ایشان به شمار می‎رفت .

همواره منافع و مصالح مردم را در نظر داشت و هیچ گاه مصلحت مردم را فدای منافع شخصی خویش نکرد. همیشه در موارد مختلف در ایام مبارزات خود و خانواده شان پیشرو بودند و این چیزی نیست که دیگران به آن آگاه نباشند چرا که اقدامات و صحبت های ایشان تأثیر بسزایی در جامعه گذاشته است . آیت الله منتظری فردی بودند که همیشه قلب شان برای انسانیت می‎تپید.

همان طور که شیعیان در اندوه و غم از دست دادن ایشان سوگوارند، افراد مسیحی و حتی لائیک ها و کسانی که پیرو هیچ دینی نیستند نیز از وفات او متاسفند. آیت الله منتظری جزء کسانی است که در تاریخ اسلام مانند خورشید فروزان بوده که می‎توان در تاریخ به وجود چنین فردی افتخار کرد و از زندگی ایشان الگویی برای تأثیر جستن انتخاب کرد چرا که زندگی ایشان از همه لحاظ می‎تواند الگوی کامل و دقیقی نه تنها برای مریدانش بلکه برای همه مردم باشد. ایشان در همگامی با مردم نام نیکویی از خود بر جا گذاشتند و هر جا که سخن از بی عدالتی یا بی مبالاتی به میان می‎آمده منتظری افراد را از این امور برحذر داشته است .

ایشان در همه میدان ها از موفقیت و پیشرفت خوبی برخوردار بودند. از فعالیت های حوزوی ایشان گرفته تا تألیف کتاب و سایر موارد. آیت الله منتظری در همه مسائل فلسفه ، اصول ، فقه ، کلام ، سیاست و اخلاق دست بالایی داشتند. از دست دادن چنین فردی ضربه بزرگی برای جهان اسلام به شمار می‎آید. همچنین ضربه بزرگی بر حیات دینی ، فقهی و اجتماعی ایران است چرا که با توجه به تسلط ایشان بر مسائل فقه و کلام تأثیرات بسیاری در حوزه های مختلف دینی را می‎توان دید. همچنین با توجه به آثار ارزشمندی که از ایشان به جا مانده سوالات بی پاسخ بسیاری را در فقه و حوزه های مختلف پاسخ بدهند. کتاب های ایشان می‎توانند راهگشای سوالات بی پاسخ اقشار مختلف جامعه مخصوصا جوانان باشند.

به عقیده من ایشان فردی بودند که محبوبیت عام داشتند و چون برای همه حتی مخالفان خود احترام قائل بودند از احترام و محبوبیت زیادی در سطح عمومی برخوردار بودند. اگر بگوییم اهل سنت نیز همچون اهل تشیع در فقدان ایشان متاثرند بیراه نگفته ایم چرا که ایشان اولین فردی بودند که هفته وحدت را اعلام کردند و تلاش بیشماری برای نزدیک کردن شیعه و سنی و وحدت آنها انجام دادند. همان طور که دیده می‎شود منتظری محدود به شیعه و یک گروه خاص نیست .

از دست دادن ایشان صدمه بزرگی برای جهان اسلام است و مصیبت بزرگی برای ایرانیان محسوب می‎شود. معتقدم ایشان فردی بود که تا آنجا که می‎توانست از توانایی خود برای خدمت به مردم و دین در مقاطع مختلف استفاده کرد که انکار این مسأله بی عدالتی در حق خدمات ایشان به جهان اسلام است . این مرجع عالیقدر فردی صریح اللهجه بود که از گفتن حق ابایی نداشت . همچون آیت الله منتظری کم نظیر است و باید سال ها منتظر ماند تا منتظری دیگری در حوزه علمیه ظهور کند; کسی که بتواند در دین مخلص باشد و اعتقادات درست و عادلانه را به دیگران آموزش دهد. ایشان چراغی بود که از روشنایی وی بسیاری استفاده می‎کردند و انسانی بودند هوشیار.

به عقیده من ایشان فردی بود که شریعت ، حقیقت و طریقت را با هم آشتی داد و مسائل دنیوی را به دین و مذهب نفروخت . و بیش از آنکه به فکر ساختن دنیای خود باشد به فکر ساختن آخرتی نیکو بود. مهم ترین تفکر ایشان در رابطه با دین این بود که هرگز دین را دکان قرار نداد و در مقابل تمام کج روی ها ایستادگی کرد. دیگر ویژگی بارز ایشان این بود که همیشه خیر مردم را می‎خواست و امر به معروف و نهی از منکر می‎کرد و هرگز در دفاع از مرزهای دین کوتاهی نکرد. مردم باید به پاس رنج های این عالم ربانی و اندیشمند نام ایشان را زنده نگه دارند چرا که ایشان مایه فخر ملت است . دیگر نکته ای که در رابطه با ایشان می‎توان گفت این است که ایشان فردی بود که در سکوت صدایش مانند ندای حق گو به گوش می‎رسید و جزء کسانی بود که شریعت مصطفی را به درستی به مردم نشان داد. ایشان از مجتهدان حق گو بودند که می‎توان ایشان را همنشین با اولیای خدا دانست .