‏بيانيه خانواده شهيد محمد منتظرى درباره مراسم هفتم تيرماه ‏


‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏در هفتم تيرماه سال 1360، تنها سه سال پس از پيروزى انقلاب ، ملت ايران عاشورايى ديگر را به‏ ‏نظاره نشست و در يك غروب خونين و غم انگيز به يكباره، شاهد افول و به خاك كشيده شدن ‏ ‏72 ستاره تابناك از آسمان اين ديار، به دست نابخردان و شب پرستان روز ستيز بود.

‏ ‏در ميان اين اسوه هاى شهامت و ايثار، شهيد محمد منتظرى به راستى مظلوميتى ويژه دارد. او‏ ‏مظلومانه زيست ، مظلومانه شهيد گشت و هم اكنون نيز شاهد ادامه مظلوميت او هستیم.

‏محمد بيست و يك سال پيش در چنين ايامى چهره در نقاب خاك كشيد و پدر رنجديده و‏ ‏استادش را تنها گذاشت . پدرى كه از ابتداى شروع نهضت تاكنون ، همواره در راه مبارزه با ظلم و‏ ‏بى عدالتى هزينه هاى سنگينى پرداخته و همواره از آسايش و آرامش محروم بوده است ; و اكنون نيز‏ ‏به جرم خيرانديشى و نصيحت و امر به معروف و نهى از منكر - كه وظيفه اى همگانى است - نزديك‏ ‏به پنج سال است با حكمى مستبدانه ، در حصرى غيرقانونى و ناجوانمردانه همراه با برخوردهاى‏ ‏اهانت آميز و مشكلات طاقت فرسا به سر می برد، و حتى امكان حضور در مراسم فرزند شهيدش را‏ ‏ندارد. داغ اين ننگ ، تا ابد بر پيشانى تماميت خواهان انحصارطلبى كه استاد و ولى نعمت پير‏ ‏هشتادساله خويش را در منزل زندانى نموده اند، خواهد ماند. متأسفانه حصر مراجع تقليد يكى از‏ ‏بدعتهايى است كه به وسيله آن حريم مرجعيتى كه در اعصار مختلف حافظ شوكت و عظمت مذهب‏ ‏تشيع بود شكسته شد، و طبعا موجب خشنودى دشمنان مذهب اهل بيت (ع ) گردید.

‏ ‏در خصوص مظلوميت شهيد محمد منتظرى همين بس كه سالهاست نسبت به برگزارى مراسم‏ ‏وى با عناوين مختلف كارشكنى شده ، و حتى در سالهايى كه خانواده آن شهيد به ناچار در منزل آن‏ ‏عزيز مراسمى را برپا می کردند،مع الاسف در حين مراسم ، توسط نيروها و گروههاى شناخته شده‏ ‏به منظور برهم زدن نظم جلسه و مرعوب كردن شركت كنندگان ، اخلالهايى صورت می گرفت.

‏در سال گذشته نيز، در حالى كه برادر جانباز آن شهيد - به بهانه در اختيار داشتن !! نوارى كه بيانگر‏ ‏جنايات قرون وسطائى در زندانهاى جمهورى اسلامى است - در بازداشت بود و با اينكه از ناحيه ‏ ‏استاندارى و فرماندارى قم برگزارى مراسم بدون مانع اعلام شد، با حكم دادگاه ويژه روحانيت ، از‏ ‏برگزارى مراسمى كه قبلا اعلام گرديده بود جلوگيرى به عمل آمد. ساعاتى قبل از برگزارى مراسم ،‏ ‏نيروهاى ويژه منتسب به سپاه پاسداران با مسدودنمودن راهها، برادران و خواهران عزيزى را كه‏ ‏اكثريت آنان از خانواده هاى معظم شهدا و جانبازان جنگ تحميلى بودند و قصد شركت در مراسم را‏ ‏داشتند به شدت مورد ضرب و شتم و اهانت قرار داده و تعداد زيادى از آنان را دستگير نمودند.‏ ‏تهاجمات و حملات به حدى بيرحمانه بود كه موجب شگفتى مردم شده بود.

‏ ‏متعاقب آن همسر شهيد محمد منتظرى بنا بر وظيفه ، گزارش مختصرى از وقايع را ارائه نمود كه‏ ‏با شكايت سپاه پاسداران طى سال گذشته بارها به دادگاه فرا خوانده شد.

‏ ‏از آنجا كه برخورد نيروهاى منسوب به سپاه پاسداران با مردم و افراد شركت كننده در مراسم سال‏ ‏گذشته براى خانواده شهيد محمد منتظرى بسيار تاسف بار و تاثرانگيز بود و موجب ناراحتى شديد‏ ‏آيت الله منتظرى و همه علاقه مندان و فرزندان اسلام و انقلاب گرديد، و بطور حتم و يقين ، روح آن‏ ‏شهيد بزرگوار نيز كه خود از پايه گذاران و موسسين اصلى سپاه پاسداران بود آزرده شد، و در جوار‏ ‏ملكوت اعلى ، رنجهاى پدر داغديده و خانواده و دوستان و همرزمانش را مظلومانه تر از هميشه‏ ‏نظاره گر شد; لذا در اين شرايط براى جلوگيرى از تكرار اينگونه مسائل ، كه نهايتا موجب وهن اسلام‏ ‏و انقلاب می گردد، از برگزارى مراسم بزرگداشت شهيد عزيزمان خوددارى نموده ، و از خداوند‏ ‏قادر متعال ، علو درجات شهداى بزرگوار هفتم تير و همه شهداى گرانقدر اسلام و انقلاب ، فلسطين‏ ‏و قدس شريف را مسألت می نماییم؛ و با تأسى به مولا و پيشوايمان حضرت على (ع ) كه اسوه والاى‏ ‏مظلومان هميشه تاريخ است ، خار در چشم و استخوان در گلو، صبورى پيشه كرده و در پيشگاه‏ ‏خداوند متعال خاضعانه می خوانیم:

"اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و غيبة ولينا و كثرة عدونا و قلة عددنا و شدة الفتن بنا‏ و تظاهر الزمان علينا."‏

‏خانواده شهيد محمد منتظرى

‏تير ماه 1381‏