‏گزارش دفتر آيت الله العظمى منتظرى پس از حصر (3)


‏بسمه تعالى ‏

‏آيت الله منتظرى : رضايت خداوند را بر همه چيز مقدم می دارم.

‏ ‏آيت الله امينى (امام جمعه قم و نائب رئيس مجلس خبرگان )، آيت الله محمد مومن (عضو شوراى نگهبان و‏ ‏مجلس خبرگان )، آيت الله طاهرى خرم آبادى (عضو خبرگان و امام جمعه موقت تهران )، حجج اسلام امام جمارانى و‏ ‏آشتيانى (از اعضاى بيت امام (ره )، آقايان دكتر فضل الله صلواتى و دكتر محسن رهامى (حقوقدان و رئيس دانشگاه‏ ‏قم )، حجة الاسلام يحيى كبير (رئيس گروه فلسفه دانشگاه قم )، حسين مجاهد (رئيس جبهه مشاركت استان همدان )‏ ‏به همراه جمعى از فعالان سياسى همدان ، اعضاى شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت (آقايان رضوى فقيه ، مومنى ،‏ ‏امين زاده ، نظرى ، عامرى نسب ، ظاهرپور، اوحدى ) و جمعى از بانوان با حضرت آيت الله العظمى منتظرى ديدار و‏ ‏گفتگو داشتند.

‏ ‏آيت الله العظمى منتظرى در ادامه ديدارهاى روزانه با اقشار مختلف مردم طى ديدارى كه در روز ‏1381/11/13‏‏ ‏صورت گرفت ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت امام جواد(ع ) و اشاره به چگونگى شهادت آن امام فرمودند:

‏ ‏امامان شيعه چون در مقابل ظالمان و ستمگران سكوت را روا نداشتند و در بيان حق كوتاهى نكردند يا با شمشير‏ ‏كشته يا با سم ، مسموم شده اند.

‏ ‏ايشان در همين زمينه ادامه دادند:

‏ ‏تقيه مخصوص امور جزيى است و انسان براى حفظ جان خويش می تواند در امور جزيى و غير اساسى بهانه‏ ‏بدست ديگران ندهد اما در اصول كلى و اساسى و اوليه و حساس نمى توان سكوت اختيار كرد و سكوت در قبال آنها‏ ‏گناهى نابخشودنى است . بر همين اساس است كه امامان ما با مرگ طبيعى از دنيا نرفته اند و حاكمان زورگو آنها را چون‏ ‏بيان حق و افشاى ظلم می نمودند از ميان برداشتند.

‏ ‏ايشان با اشاره به بحث تقيه ادامه دادند:

‏ ‏در آموزه هاى دينى ما گفته شده تقيه سپر مومنان است و استفاده از سپر در جنگ است . از اين جا می توان نتيجه‏ ‏گرفت تقيه به معنى انزوا و سكوت در مقابل ظلم نيست بلكه به معنى آن است كه انسان بايد حرف حق را بيان كند و در‏ ‏ضمن خود و جانش را نيز حفظ نمايد. وظيفه اصلى انبياء و امامان مشخص نمودن مرز ميان حق و باطل است و‏ ‏سكوت در بسيارى موارد امضا و تأييد باطل است .

‏ايشان لازمه بيان حق را استفاده از استدلال ، پرهيز از شعار و خشونت برشمردند و با اشاره به برخى اظهارنظرها‏ ‏مبنى بر اينكه علما و مراجع دينى در عمر خويش حتى يك خطا نكرده اند فرمودند:

‏ ‏چنين ادعايى سخن درستى نيست ، اين يعنى مقام عصمت براى آنان قايل شدن و اين خود پايين آوردن مقام‏ ‏معصومين است نه بالابردن مقام علما.

‏ ‏لازم به ذكر است كه در پى ناراحتى قلبى عارض شده براى حضرت آيت الله منتظرى ، معظم له ساعت ‏10/5‏ صبح‏ ‏امروز (15 بهمن ماه ) براى بررسى هاى پزشكى به بيمارستان كامكار قم منتقل گرديدند و پس از گرفتن نوار قلب و‏ ‏معاينات پزشكى ديگر بنابر توصيه پزشكان ، ايشان به بخش سی سی یو منتقل گرديدند، و براى اطمينان بيشتر و‏ ‏تحت نظر بودن در بيمارستان بسترى شدند.

‏دفتر حضرت آيت الله العظمى منتظرى ‏

‏‏1381/11/15‏‏