‏متن بيانات معظم له در ديدار جمعى از فعالان سياسى (گزارش 6)

بسمه تعالى ‏

‏متن كامل رهنمودهاى حضرت آيت الله منتظرى در ديدار با جمعى از روحانيون و برادرانى كه به دليل فعاليتهاى سياسى دستگير و زندانى شده بودند.‏ ‏‏

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏در ابتدا از تمامى عزيزان ، از اقشار مختلف مردم ، برادران ، خواهران ، شاگردان و بستگان كه به واسطه من حقير‏ ‏دچار زحمات ، صدمات و مشكلاتى شده اند ضمن عذرخواهى ، تشكر می کنم و لابد شايد در اين رابطه وظيفه‏ ‏تشخيص داده اند اما اينجانب راضى به زحمت شما نبودم و هميشه دعاگوى شما بوده و هستم .‏ ‏در همين جا لازم می دانم مطالبى را ذكر كنم :

‏ ‏همان گونه كه از آيات قرآن استفاده می شود قرآن می فرماید: (انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب ) آنها كه‏ ‏صابرند و بردبار اجر و مزد آنها بدون حساب پرداخت می شود. در هيچ عملى اين گونه مزد و اجر وعده داده نشده كه‏ ‏بدون حساب و كتاب باشد. تنها مقام صابران است كه اين نشان از اهميت صبر و تحمل در شدايد و مشكلات دارد.‏ ‏صبر هم طبق برخى روايات به صبر در طاعت ، صبر در معاصى و صبر در مصيبت تقسيم شده است كه انبياء و اوصياى‏ ‏الهى الگوهاى ما در تمامى مراتب صبرند، و آنها بواسطه همين صبر و تحمل بود كه دين خدا را حفظ كردند.

‏ ‏مطلب ديگر اين است كه گر چه در روايات اقسامى براى تقيه ذكر شده و ما را به رعايت آن سفارش كرده اند اما تقيه‏ ‏در اصول كلى ، ارزشها، آرمانها و مسائل حساس اصلى مصداق ندارد. در فروعات و جزئيات انسان بايد تقيه نمايد كه‏ ‏بواسطه مسايل جزيى خطرى متوجه اش نشود، اما اين ربطى به اصول اسلام و انقلاب ندارد. در آنها تقيه جايز نيست و‏ ‏نبايد سكوت نمود. شما به زندگى و سيره انبياء و ائمه اطهار(ع ) نگاه كنيد. هنگامى كه يارى اصل اسلام و اصول كلى به‏ ‏ميان آمده آنها سكوت نكرده و قيام نموده اند و تاوانش را نيز پرداخته اند. بر همين اساس فرموده اند: "از ما نيست مگر‏ ‏اين كه يا مسموم شده است يا با شمشير شهيد شده است "، و اين نشان از آن دارد كه آنان هيچگاه در مقابل ظلم و جور‏ ‏طاغوت سكوت نكرده اند.

‏ ‏نكته ديگر اين كه همانگونه كه چندى قبل در ديدار با برخى از دانشجويان عزيز گفته ام و به شما نيز عرض می کنم:‏ در عين اينكه بدنبال فعاليت هاى سياسى هستيد هيچ گاه از تحصيل و علم اندوزى غافل نباشيد. اين گونه نباشد كه‏ ‏فعاليت هاى سياسى شما را از تحصيل علم باز دارد كه ضررش متوجه شما و جامعه خواهد شد، چرا كه بى دردها و‏ ‏آنها كه در راه انقلاب و حفظ آن حتى تلنگرى نخورده اند در آينده جامعه را قبضه خواهند كرد; و شما كه زندان رفته ايد،‏ ‏كتك خورده ايد، محروميت كشيده ايد، منزوى می شوید. باز هم تاکید می کنم جامعه امروز ما شديدا به روحانيون‏ ‏با سواد، اعم از مجتهد، سخنران و منبرى احتياج دارد و من بارها به نوه هاى خود گفته ام دوست داشتم تمامى شما‏ ‏روحانى و معمم بوديد و وقتى برخى از آنها نزد من درس می خوانند لذت می برم. در فرايند آموزش علم بايد هم استاد‏ ‏و هم شاگرد هر دو متواضع باشند، نكند استاد به شاگردش بى احترامى كند و شخصيت او را منكوب نمايد و مواظب‏ ‏باشيد عالم جبار و زورگو نباشيد و نخواهيد با قدرت نمايى و جلال و جبروت علم را به ديگران تحميل نماييد. ممكن‏ ‏است در ظاهر مردم به علماى جبار احترام گذارند اما در باطن اين گونه نيست . از سوى ديگر شاگرد هم بايد تواضع‏ ‏نسبت به استاد را كاملا رعايت نمايد.

‏ ‏به مناسبت اهميت علم اين نكته را هم بگويم كه ساختمان وجودى انسان داراى سه مرحله است :

‏ ‏1 - عقل و تفكر كه حيوانات از اين مرحله محروم هستند.

‏ ‏2 - اميال و عواطف كه انسانها با حيوانات اشتراك دارند.

‏ ‏3 - اعضاء و جوارح .

‏ ‏به همين نسبت دين هم به سه مرحله تقسيم شده است :

‏ ‏اول : اصول دين كه ايمان به خدا و غيب و پيامبران است .

‏ ‏دوم : اخلاق كه مرحله متوسط است كه متأسفانه در جامعه امروزى ما كاملا مغفول مانده و من بارها گفته ام مشكل‏ ‏ما مشكل اخلاق و معنويت است . بر اين اساس حتما از مطالعه كتب اخلاقى غفلت نكنيد. معراج السعاده و‏ ‏جامع السعادات را فراموش نكنيد.

‏ ‏مرحله سوم : فروع دين است كه مربوط به اعضاء و جوارح است چون نماز، روزه ، حج و...كه شما عزيزان بايد در‏ ‏هر سه رشته متخصص شويد و از آنها غافل مباشيد.

‏ ‏نكته پايانى كه به نظر من مهم است اين كه در فعاليت هاى سياسى رعايت تقواى الهى را نموده و مواظب باشيد در‏ ‏كارزار سياسى هتاكى ، دروغ پردازى ، تهمت و غيبت وارد نشود، چه در جرايد و چه در سخنرانى ها. متأسفانه كار‏ ‏سياسى در جامعه ما امروزه مملو از اين نابهنجارى ها است ; مواظب باشيد، شما اين گونه نبوده ايد و شأن شما بالاتر از‏ ‏اين است كه من بخواهم در اين باب تذكر دهم . اصولا انسانى كه منطق و سلوك دارد نيازى به اين گونه حربه هاى‏ ‏غير شرعى و غير اخلاقى ندارد...

‏ ‏من قصد نداشتم كه به شما چيزى ياد دهم ، بلكه می خواستم از شما تشكر كنم و اميدوارم خداوند شما را در تمام‏ ‏مراحل موفق و مويد بدارد.

‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

‏‏1381/12/2‏‏

‏ ‏‏