پیام حجة الاسلام والمسلمین احمد منتظری به جشن بزرگداشت هفته وحدت در نجف آباد


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر شما مردم فهیم و شریف نجف آباد

میلاد پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و رئیس مذهب، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک عرض می‌کنم، و ضمن تشکر از شما عزیزان، امیدوارم توفیق و لیاقت و سعادت پیروی از مکتب انسان سازش را داشته باشیم.

از اخوّت و برادری در قرآن کریم با عنوان نعمت یاد شده و به آن امر فرموده است: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا واذكروا نعمة الله عليكم إذ كنتم أعداءً فألّف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخواناً»: «وهمگان به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا بر خودتان را به یاد آورید آنگاه که دشمن یکدیگر بودید سپس میان دلهایتان الفت بخشید». (آل عمران 103)

از دست دادن این اخوّت و وحدت و یا کمرنگ نمودن آن، یقیناً کفران نعمت الهی است و عقل و شرع آن را نکوهش می‌کند. کسانی که صاحبان عقاید مختلف را تحمّل نمی‌کنند و آزادی‌های خدادادی آنان را - به نام دین - سلب می‌نمایند، درواقع نسبت به دستورات حیات‌بخش اسلام عزیز ظلم روا می‌دارند.

مرحوم آیت الله العظمی منتظری بر اساس آموزه های دین مبین اسلام و در جهت پیروی از سیره و روش پیامبر رحمت، همواره در جهت وحدت خصوصا وحدت اهل تشیع و اهل تسنن گام برمی‌داشت و بر تداوم آن اصرار فراوان داشت و پیشنهاد هفته وحدت توسط ایشان نیز بر همین مبنا بود.

به یقین این مهم فقط با صرف گفتن و نوشتن و برگزاری جلسات مشترک بین عالمان و فرهیختگان محقق نمی‌شود، بلکه با به رسمیت شناختن حقوق افراد از مذاهب مختلف و سپردن مسئولیت های اداره کشور به نیروهای کاردان و شایسته از هر قوم و مذهب است که می‌توان همدلی و همزبانی و وحدت ماندگار ایجاد نمود.

در این زمان که بیش از همیشه به وحدت نیازمندیم، توفیق مردم فهیم و شریف کشور عزیزمان ایران را در ایجاد وحدت واقعی از خداوند کریم و رحیم خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بیت آیت الله العظمی منتظری(ره)

احمد منتظری

آذر ماه ١٣٩٦